DLACZEGO UŻYWAĆ GOGLI, A NIE OKULARÓW?
Gogle narciarskie zapewniają pełną ochronę Twoim oczom i twarzy podczas jazdy:
Ochrona przed promieniowaniem ultrafioletowym (UV)
Szybki w goglach narciarskich chronią Twoje oczy przed potencjalnymi szkodami wyrządzonymi przez promienie słoneczne, jednocześnie filtrując 100% promieniowania UV. Intensywność promieniowania słonecznego wzrasta z wysokością podobnie jak ryzyko śnieżnej ślepoty. Dlatego tak ważna jest odpowiednia ochrona oczu.
Filtrowanie światła
Przy dobrej pogodzie, natężenie światła słonecznego w górach jest bardzo wysokie. Aby uniknąć oślepienia oraz zmęczenia oczu, będziesz potrzebować soczewek, które będą filtrować jasne światło.
Z drugiej strony, jednak kiedy pogoda jest słaba, soczewki w Twoich goglach powinny przepuszczać światło (wciąż zatrzymując 100% promieniowania UV) aby ułatwić Ci orientację w terenie.
Ochrona przed wiatrem, śniegiem, obcymi przedmiotami i słońcem
Prawidłowo założone gogle osłaniają Twoje oczy przed wiatrem. Przy słabej pogodzie chronią Cię także przed śniegiem i deszczem. Zabezpieczają również przed słońcem i oślepieniem. Jeśli zdarzy Ci się wjechać w gałęzie czy uderzyć w coś głową, gogle pomogą uniknąć urazów.
Różne zabiegi mogą zwiększyć efektywność soczewki, na przykład poprawić widoczność i polepszyć kontrast.
Gogle narciarskie przepuszczają mniej wody niż okulary przeciwsłoneczne, dzięki czemu zapewniają lepszą ochronę. Jeśli upadniesz, ich elastyczność pomaga chronić twoją twarz, podczas gdy okulary przeciwsłoneczne prawdopodobnie roztrzaskają się i mogą cię zranić.
JAKI TYP SOCZEWEK NALEŻY WYBRAĆ?
Soczewki stosowane w szybach gogli, na przestrzeni ostatnich lat znacznie się poprawiły i mogą łączyć kilka technologii i zabiegów, które zwiększają wygodę i jakość optyczną dla użytkownika. Oczywiście im więcej technologii zastosowanych w soczewkach, tym wyższa ostateczna cena gogli narciarskich.
Indeks ochrony
Wszystkie gogle narciarskie muszą być zgodne z normą EN174 i filtrować 100% promieniowania UV, które jest szkodliwe dla oczu. Kategoria soczewki informuje, ile światła widzialnego jest filtrowane (Visible Light Transmission (VLT)) i należy ją wybrać w zależności od warunków pogodowych:
- Kategoria 0: ponad 80% światła jest przepuszczane przez szybkę. Takie soczewki będą najlepsze do jazdy nocnej.
- Kategoria 1: między 43% a 80% światła jest przepuszczane przez szybkę. Idealne podczas słabej pogody i mgły.
- Kategoria 2: 43% do 18% światłą jest przepuszczane. Takie szybki są odpowiednie przy zachmurzeniu lub jazdy w cieniu.
- Kategoria 3: soczewki przepuszczają jedynie od 8% do 18% światła, sprawiając, że najlepiej nadają się do jazdy w warunkach słonecznych.
- Kategoria 4: przepuszczane jest mniej ni 8% światła. Soczewki tej kategorii są używane przy ekstremalnej jasności na dużych wysokościach lub na lodowcu. Szybka ma bardzo ciemny kolor.
Zabarwienie soczewek
Poza wyglądem, odcień szybki umożliwia dostosowanie do odpowiednich warunków.
- Różowy lub żółty odcień: teren jest lepiej widoczny przy złej pogodzie, ponieważ szybka zapewnia lepszy kontrast.
- Brązowy lub szary odcień: mniejsze zniekształcenie koloru podczas jazdy przy dobrej pogodzie.
Soczewki fotochromatyczne
Te soczewki są wykonane z pigmentów, które reagują inaczej na różne natężenia światła. Soczewki fotochromatyczne dostosowują się do warunków pogodowych (zła pogoda lub warunki słoneczne) i mogą zmieniać się z kategorii 1 na 3.
Soczewki wykorzystujące tę technologię są droższe niż zwykłe soczewki i stają się coraz bardziej popularne wśród narciarzy i snowboardzistów. Są bardzo praktyczne w górach, ponieważ posiadanie soczewki fotochromatycznej oznacza, że nie musisz kupować drugiej pary gogli ani dodatkowej szybki.
Stosując szybkę z powłoką fotochromatyczną używasz tych samych gogli i tej samej szybki niezależnie od warunków pogodowych.
Wyświetlane są wszystkie opinie (pozytywne i negatywne). Nie weryfikujemy, czy pochodzą one od klientów, którzy kupili dany produkt.